IT-hverdagen hos Blå Kors er nemmere med Microsoft 365

Det var prisen på licenserne, der var afgørende for, at Blå Kors i 2014 besluttede at skifte til Microsoft 365. Og det er et valg, de ikke fortryder. Microsoft 365 giver nemlig Blå Kors en masse muligheder samtidig med, at hverdagen med IT på nogle områder er blevet meget mindre kompleks.

Det var prisen på licenserne, der var afgørende for, at Blå Kors i 2014 besluttede at skifte til Microsoft 365. Og det er et valg, de ikke fortryder. Microsoft 365 giver nemlig Blå Kors en masse muligheder samtidig med, at hverdagen med IT på nogle områder er blevet meget mindre kompleks.

”Før vi skiftede til Microsoft 365, brugte vi en stor andel af vores samlede IT-budget på licenser og drift,” fortæller Helle Autzen, Økonomi- og IT-chef hos Blå Kors Danmark. ”I dag bruger vi vores IT-budget meget smartere, nemlig med hovedfokus på udvikling i stedet for drift og licensomkostninger. Og det er nemt at skrue op og ned på både licenser og drift, så vi kun betaler for det, vi bruger.”

Mange fordele ved en standardløsning som Microsoft 365
Som nonprofit organisation har Blå Kors adgang til særlige licenspriser på Microsoft 365, fx gratis E2-licenser. ”På grund af de favorable licensvilkår har Blå Kors fået nogle muligheder med Microsoft 365- platformen, vi ellers ikke ville have haft råd til at købe,” fastslår Helle.

”Vi får hele tiden tilbudt nye produkter og funktionalitet, vi kan have gavn af, fx Teams, Skype og Sharepoint, og lige for tiden er vi ved at lægge EMS-sikkerhedspakken på. Så har vi styr på sikkerheden, fx hvis en bærbar pc skulle blive stjålet.”

Microsoft 365 gør hverdagen nemmere
Mange holder sig lidt tilbage med Microsoft 365, fordi de opfatter det som ret komplekst. Men kompleksiteten er pakket ind i en enkelhed, som faktisk er med til at gøre hverdagen med IT meget nemmere, fortæller Helle.

”Før kunne vi bruge en del krudt på opgraderinger, fx om vi skulle opgradere til nyeste Windows operativsystem og Office eller ej, og hvordan vi fik det hele rullet ud til brugerne. Nu kører opdateringerne hele tiden automatisk i små bidder i Office 365, så vi altid kører de nyeste versioner, uden at skulle tage hurdlerne med de store spring.”

Sikker mail er en del af Office 365
Sikker mail er et andet eksempel på, hvordan noget komplekst kan gøres meget enkelt i Microsoft 365.

”Vi har haft et system til at sende sikker mail til det offentlige – men vi skal jo også kunne sende sikker mail til borgerne. På vores gamle system var det meget besværligt, så det var ikke en reel mulighed at bruge denne form for sikker mail i samspillet med borgerne,” fortæller Helle.

Hun fortsætter: ”I Office 365 er sikker mail indbygget på en måde, hvor vi kan sende krypterede mails til borgerne. Gennem Office 365 har vi fået en sikker mail-løsning, som det ellers ville have været dyrt for os at gå ud og købe. Det er bare godt!”

Løsning følger med væksten
Blå Kors er vokset de seneste år, og der er ikke noget der tyder på, at væksten stilner af.

”Hvert år bliver vi flere og flere medarbejdere, og flere og flere afdelinger rundt i landet. Nu har vi en løsning, som kan følge med vores vækst. Men vores IT-medarbejdere har stadig meget travlt, og det håber vi at kunne afhjælpe, når vi får EMS fuldt implementeret. Så får vi langt bedre styring fra centralt hold og kan reducere på behovet for at ligge og køre ud til de enkelte afdelinger rundt omkring i landet,” siger Helle.

Hun tilføjer: ”Vores IT-afdeling har også et tæt, dagligt samarbejde med CESCOM, som fx står for al serverdrift, opsætning af meget af vores udstyr ude ved brugerne, og i det hele tager fungerer som backup for vores daglige problemløsning.”

Stor tryghed i samarbejdet med CESCOM
Det har været den rigtige løsning for Blå Kors at gå i skyen på Microsoft 365 med CESCOM som partner.

”Blå Kors har ikke og skal ikke have alle de nødvendige IT-kompetencer i huset. Vi valgte CESCOM, fordi hele tænkningen med skyen er deres kerneopgave, og det er der stor tryghed i for os.  Vi sætter vores lid til, at CESCOM peger os derhen, hvor vi skal rette blikket IT-mæssigt, fortæller os om de tekniske muligheder og guider os i, hvilke muligheder vi bør udnytte,” runder Helle af.

 

Del indhold her

Helle Autzen
Blå Kors har ikke og skal ikke have alle de nødvendige IT-kompetencer i huset. Vi valgte CESCOM, fordi hele tænkningen med skyen er deres kerneopgave, og det er der stor tryghed i for os. Vi sætter vores lid til, at CESCOM peger os derhen, hvor vi skal rette blikket IT-mæssigt, fortæller os om de tekniske muligheder og guider os i, hvilke muligheder vi bør udnytte
Helle Autzen - Økonomi- og IT-chef

Relaterede Cases


Flemming Wittenberg
Cloudløsninger med frihed og færre bekymringer til Hydro-X

Med en ny Azure løsning har Hydro-X fået langt større tilgængelighed og ingen driftsbekymringer

Bjarne Hansen
R&D vælger cloud-løsning for at indfri ambitiøse vækstmål

Hos R&D er der fuld fart på, hvilket har betydet en firedobling af antal IT-brugere og lokationer på blot 5 år.

Thomas Fogh
Standardiseret og simplificeret IT-infrastruktur

Hos Lene Bjerre Design har man fået implementeret Exchange og Office 365.