Et langvarigt samarbejde der har udviklet sig gennem årene

Waoo’s samarbejde med CESCOM startede med lagerføring og distribution af TV-bokse. Ret hurtigt derefter udviklede samarbejdet sig til at omfatte intern IT-support, herunder remote support 24/7 og periodisk on-site support. Undervejs har det været naturligt at gå i skyen med O365, samt samle Microsoft O365 og OVS-aftalerne hos CESCOM.

Det var som led i en organisationsændring, at Waoo i 2012 besluttede at outsource intern IT-drift og -support på sine backoffice-systemer. Da de begyndte at se sig om efter en outsourcing-partner, var det oplagt at vende blikket mod CESCOM, som de i forvejen kendte og havde et godt samarbejde med om lagerføring og distribution af TV-bokse.

Outsourcing giver mere tid til kerneforretningen
”Ideen med at outsource driften af vores interne backoffice-systemer var at give mere tid til vores egne IT-specialister, så de kunne fokusere på systemer og infrastruktur der understøtter vores kerneforretning,” indleder Henning Guldbæk, IT-chef hos Waoo.

”Vi ledte efter nogen, der kunne tilbyde en 24/7-aftale på pc-support på klientsiden og sørge for, at Windows og Office-pakken var up to date. Sammen med det rigtige kompetenceniveau var prismæssig konkurrencedygtighed en vigtig parameter for vores valg, og vi fik den bedste pris hos CESCOM,” konstaterer Henning og tilføjer: ”Senere har det været et naturligt skridt at gå i skyen med O365 – og her var CESCOM jo den oplagte O365-partner, der var med til at drive det for os.”

Supportaftale med fornuftig balance til den bedste pris
”Waoo’s support-aftale med CESCOM er en kombination af remote support 24/7 og en fast IT-supporter on-site hver 14. dag, og det er en fornuftig balance,” fortæller Henning.

Det er den samme IT-supporter, som kommer til Waoo hver 14. dag. ”On-site support fungerer på samme måde, som hvis vi havde vores egen supporter siddende hos os – men har den sidegevinst, at folk bliver lidt mere selvhjulpne, når de ikke hele tiden bare kan gå hen ad gangen og spørge om hjælp,” siger Henning.

CESCOM løser problemerne og overholder vores processer
On-site løses alle problemer og opgaver, som en IT-supporter normalt udfører: Problemer med et Office-program, noget der ikke virker hensigtsmæssigt, installation af en ny skærm eller opsætning af udstyr i et mødelokale.

”Opgaverne CESCOM løser on-site, er meget omfattende. Vi lægger bare en ticket ind i deres system, så bliver der oprettet en sag, og vi får en kvittering via mail. CESCOM kender vores processer og sikrer, at de bliver overholdt,” siger Henning.

Aflastning i en travl hverdag
”Især i starten var det lidt udfordrende at outsource på grund af det høje kompetenceniveau hos vores udviklere og teknikere,” mindes Henning.

Han trækker lidt på smilebåndet: ”Vores it-medarbejdere har jo holdninger til, hvordan deres udstyr skal sættes op, om det skal være inden for eller uden for standarderne… men det er faktisk lykkedes meget godt. Nu har vi faste roller og regler for, hvad medarbejderne kan administrere på deres pc, og det er jo også en aflastning i en travl hverdag.”

God rådgivning og lav pris på licenser
Efter at Waoo er gået i skyen, har der også været muligheder for at optimere på licenssiden.

”Siden 2014 har Waoo købt alle sine Microsoft-licenser gennem CESCOM på en OVS-aftale. Det gælder fx vores licenser til de traditionelle office-programmer som Word, Excel, Power Point, Skype, Project og Visio. Vi har også en del virtualisering, hvor der er andre regler at tænke på, fx hvornår man skal bruge datacenterlicenser, og hvornår man skal bruge enkeltserverlicenser,” siger Henning.

Med en OVS-aftale – Open Value Subscription – abonnerer virksomheden på den sidste, nye teknologi fra Microsoft i stedet for at købe licenser. Det giver nemmere licensstyring og gør det lettere at administrere virksomhedens softwareomkostninger.  

”I slutningen af en licensperiode har vi et møde med CESCOM om vores behov for licenstyper, og hvordan vi skal sammensætte licenserne ud fra vores IT-setup,” fortæller Henning. ”Så har vi som regel to-tre telefonmøder, og derefter har vi regnet os frem til, hvordan det næste år skal se ud. Vores valg om at købe licenser gennem CESCOM er simpelthen et spørgsmål om rådgivning og pris.”

 

Del indhold her

Henning Guldbæk
Ideen med at outsource driften af vores interne backoffice-systemer var at give mere tid til vores egne IT-specialister, så de kunne fokusere på systemer og infrastruktur der understøtter vores kerneforretning,
Henning Guldbæk - IT-chef

Relaterede Cases


Lars Vadsholt Jørgensen
TRECO har IT-infrastrukturen til ambitiøs vækst

En ambitiøs vækststrategi kræver, at IT-infrastrukturen kan følge med. Derfor var en cloud-baseret infrastruktur baseret på Azure det rigtige valg for TRECO.

Egil Winkler
Drifts- og supportaftale har givet ro hos Hauge Gruppen

Efter at Hauge Gruppen flyttede deres IT-drift og -support over til CESCOM, er der blevet meget stille omkring deres IT. Og det er de rigtig godt tilfredse med

Tommy Andersen
Brandt Revision & Rådgivning migrerede til skyen på bare tre måneder

Da Brandt Revision & Rådgivning fandt ud af, at deres hosting-partner ikke havde styr på den basale datasikkerhed, var der ingen tvivl: Hosting-partneren skulle meget hurtigt skiftes ud, og en ny løsning skulle på plads i skyen.