WVD var et oplagt valg for Blå Kors

Blå Kors udskifter RDS-løsning med WVD-løsning – og får både bedre brugeroplevelse og bedre udnyttelse af eksisterende licenser

Hos Blå Kors skal det være nemt at anvende IT, både for eksisterende og nye medarbejdere.

”En attraktiv IT-arbejdsplads hænger ofte sammen med vane og genkendelighed. Det skal være nemt for vores medarbejdere og frivillige at komme i gang, når de starter hos os – og de kender jo Microsoft-værktøjerne i forvejen,” indleder Helle Autzen, Økonomi- og IT-chef hos Blå Kors Danmark.

En genkendelig Windows 10-arbejdsplads for brugerne
Med den tidligere RDS-løsning kunne Blå Kors kun tilbyde sine brugere en Windows arbejdsplads, som indebar en række funktionelle begrænsninger og kompatibilitetsudfordringer i forhold til Windows 10.

En af de smarte ting ved WVD (Windows Virtual Desktop) er, at Blå Kors nu kan tilbyde sine brugere en genkendelig Windows 10-arbejdsplads, der ligner den pc-arbejdsplads, de bruger derhjemme. WVD er nemlig den eneste service, der tilbyder Windows 10 med flere sessioner – man får simpelthen et brugerinterface svarende til den fulde Windows 10 Enterprise-licens, som indeholder alle funktioner.

Hurtig og effektiv udrulning af WVD med Intune
Det er et helt bevidst valg fra Blå Kors’ side, at de vil maksimere udnyttelsesgraden af deres Microsoft 365-licenser. Det betyder blandt andet, at Blå Kors tidligere har valgt at implementere Intune under EMS som device- og user-administrationsværktøj – og det kommer dem nu til gode i forbindelse med WVD-udrulningen, som hurtigt og effektivt kan klares fra centralt hold.

Udrulningen er ret enkel: Eneste krav for at køre WVD er, at brugerens enhed er så tilpas ny, at den kan håndtere Windows 10. I takt med, at Blå Kors bliver klar til at koble de enkelte afdelinger på WVD, bliver WVD-klienten skubbet ud til brugerne, som i forvejen er registeret i AD’et via deres pc. Brugernes gamle profil bliver konverteret, og herefter er de klar til at logge ind i WVD-klienten og har adgang til den nye platform.

WVD understøtter BYOD-strategi
WVD understøtter også muligheden for BYOD, hvilket ligger fuldstændig i tråd med Blå Kors’ overordnede strategi om hele tiden at optimere sit it-miljø med fokus på brugeroplevelsen.

Ambitionen er at skabe et komplet BYOD-arbejdsmiljø, hvor brugeren fra en hvilken som helst enhed der er understøttet i WVD-klienten, kan få adgang til sit fjernskrivebord med opkobling til de ressourcer, han eller hun skal bruge for at udføre sit arbejde.

Skal kunne arbejde i hele landet
I det hele taget er det simpelt for brugerne at anvende WVD – man logger bare ind med sit brugernavn og kode, akkurat som man kender det fra andre systemer eller websteder. Og har brugeren ikke adgang til sin pc, kan man logge på WVD som en webservice fra en vilkårlig pc.

”Det er vigtigt, at vores medarbejdere kan være mobile, når de er på arbejde,” fortæller Helle. ”De skal have adgang til de systemer og oplysninger, de har brug for, på en sikker måde. Sikkerheden skal også være i orden i forhold til opbevaring og behandling af personfølsomme oplysninger.”

Konvertering fra klassisk RDS til WVD er en god business case
I den tidligere RDS-løsning betalte Blå Kors for en fjernskrivebordslicens pr. bruger pr. måned. Derudover lød regningen på betaling for Windows Server operativsystemet og Windows RDS brugerlicenser på RDS-serverne.

Det er licensomkostninger, som Blå Kors med skiftet fra en klassisk RDS-serverfarm til WVD nu har sparet væk. WVD anvendes som services, og Blå Kors opnår en højere udnyttelsesgrad af licenserne i sin Microsoft 365-aftale.

”Før vi skiftede til Microsoft 365, brugte vi en stor andel af vores samlede IT-budget på licenser og drift. I dag bruger vi vores IT-budget meget smartere, nemlig med hovedfokus på udvikling i stedet for drift og licensomkostninger. Og det er nemt at skrue op og ned på både licenser og drift, så vi kun betaler for det, vi bruger,” slutter Helle af.

Del indhold her

Helle Autzen
Det skal være nemt for vores medarbejdere!
”En attraktiv IT-arbejdsplads hænger ofte sammen med vane og genkendelighed. Det skal være nemt for vores medarbejdere og frivillige at komme i gang, når de starter hos os – og de kender jo Microsoft-værktøjerne i forvejen,”
Helle Autzen - Økonomi- og IT-chef hos Blå Kors Danmark

Relaterede Cases


Helle Autzen
IT-hverdagen hos Blå Kors er nemmere med Microsoft 365

Det var prisen på licenserne, der var afgørende for, at Blå Kors i 2014 besluttede at skifte til Microsoft 365. Og det er et valg, de ikke fortryder. Microsoft 365 giver nemlig Blå Kors en masse muligheder samtidig med, at hverdagen med IT på nogle områder er blevet meget mindre kompleks.

Helle Autzen
Blå Kors’ IT-arbejdsplads konkurrerer mod Facebook

Blå Kors mærker tydeligt, at deres medarbejdere har taget de teknologiske muligheder til sig i privat sammenhæng, og at de forventer at have de samme muligheder på jobbet – ellers skaber de dem selv. For Blå Kors handler det derfor om at kunne tilbyde deres medarbejdere en attraktiv IT-arbejdsplads.

Egil Winkler
Drifts- og supportaftale har givet ro hos Hauge Gruppen

Efter at Hauge Gruppen flyttede deres IT-drift og -support over til CESCOM, er der blevet meget stille omkring deres IT. Og det er de rigtig godt tilfredse med